PRIESKUM: Ľudia vidia v klimatickej kríze príležitosť na hodnotnejší život
Počas troch víkendov festivalu Biela noc 2021 realizoval tím výskumníkov CXI jeden zo svojich prieskumov. Cieľom bolo odhaliť, ako vnímajú Košičania existenčnú hrozbu klimatickej krízy a jej potenciálny dopad na ich vlastný život. Zároveň sa podarilo zmerať emócie vyvolané umeleckým zážitkom.
Štruktúrované rozhovory viedli vyškolení anketári v priestoroch Kasární/Kulturparku — pri diele Øuroboros (Dranga & Zelina) a počas projekcie Climate Stripes (Vitázek), ktorá sa zaoberala práve problémom klimatickej zmeny. Výskumný tím pracoval so vzorkou 384 respondentov s vekovým priemerom 30,47 roka, pričom 61% tvorili ženy a vyše 54% respondentov malo ukončené vysokoškolské vzdelanie*.
V nasledujúcom texte sa okrem iného dozviete:
- ktoré skupiny ľudí vnímajú klimatickú zmenu citlivejšie,
- aké sú priority návštevníkov v oblasti verejnej politiky a akú pozíciu v nich má zmena klímy,
- či dokáže umelecké dielo vyvolať natoľko silný zážitok, aby ovplyvnilo vnímanie klimatickej krízy u cieľového publika.
Kto sa zúčastnil prieskumu?

* Vstup do priestorov Kasární/Kulturpark bol umožnený len plne zaočkovaným návštevníkom.
Publikum kultúry vníma klimatickú krízu mimoriadne citlivo
Klimatická zmena sa stala súčasťou verejnej diskusie na všetkých frontoch a stále viac sa objavuje aj v umeleckej tvorbe. V porovnaní s vedeckým jazykom má umelecký prejav schopnosť komunikovať prostredníctvom zvuku a obrazu nielen na vedomej, ale tiež podvedomej úrovni. To môže byť nepochybne výhodou, najmä ak je cieľom komunikácie okrem zdieľania faktov vyvolať emóciu, silný zážitok, či dokonca zmenu v myslení a konaní diváka.
Napriek tomu, že dopad klimatickej zmeny pociťujeme všetci, nie každý je ochotný zaoberať ňou v každodennej realite. Rozdiely môžu súvisieť s tým, aké sú doterajšie vedomosti respondentov súvisiace so zmenou klímy a do akej miery oni sami pociťujú jej negatíva vo vlastnom živote.
Najcitlivejšie vnímajú problém klimatickej zmeny ženy a ľudia s vyšším vzdelaním.

Zaujímavým je zistenie, že prevažná väčšina pravidelných návštevníkov kultúrnych podujatí sa zaoberá klimatickou krízou. Inými slovami, ľudia so záujmom o kultúru intenzívnejšie vnímajú hrozby klimatickej zmeny (grafika vľavo). Keď porovnáme dve vekové skupiny – ľudí do 29 rokov a skupinu 30+, môžeme vidieť rozdiely v optimistickom nazeraní na budúcnosť. Práve skupina tridsiatnikov má tendenciu viac dôverovať technologickému pokroku a chápe ho ako nástroj, ktorý umožní zvrátiť negatívne dopady klimatickej zmeny (grafika vpravo).


Klimatická zmena na druhom mieste v rebríčku socio-ekonomických výziev
Prieskum jednoznačne potvrdil, že klimatická zmena je jednou z prioritných socio-ekonomických výziev. Deväť z desiatich respondentov už dnes cíti jej vplyv vo vlastnom živote.
V rebríčku prioritných tém verejnej politiky priradili respondenti zmene klímy významné druhé miesto (grafika vpravo), hneď po otázke zdravia, ktorej význam narástol aj v súvislosti s aktuálnou pandémiou.


Ľudia veľmi dobre chápu skutočnosť, že zmena v správaní musí nastať tak na individuálnej, ako aj na kolektívnej úrovni. Väčšina z nich už dnes pociťuje následky klimatickej zmeny, či už sú to letné horúčavy, extrémne výkyvy počasia, či znečistenie ovzdušia a prostredia. O to ochotnejšie by pristúpili k zmene vlastného životného štýlu, klimatickú krízu niektorí dokonca vnímajú ako príležitosť pre kvalitnejší život. Popri ochote meniť vlastné návyky však obyvatelia očakávajú podobné ambície aj na úrovni mesta.

Strach a znechutenie, ale tiež prekvapenie a nádej
Biela noc ponúkla príležitosť preskúmať, do akej miery je umenie efektívnym komunikačným nástrojom aj v zdanlivo vzdialenej téme, akou je klimatická kríza. Respondenti odpovedali na otázky vždy v blízkosti niektorého z dvoch vybraných umeleckých diel. Kým obe diela spájala téma, spôsob jej uchopenia bol radikálne odlišný.
Svetelno-zvuková inštalácia Ouroboros predstavuje symbol večnej obnovy, inými slovami aj život vznikajúci zo smrti. V bezprostrednej blízkosti tohto diela sme zachytili odpovede 102 respondentov. Prekvapenie, strach a zhrozenie sú emócie, ktoré toto dielo dokázalo u návštevníkov vyvolať v najväčšej miere.
Druhým dielom bola animácia Climate Stripes, v blízkosti ktorej boli zachytené odpovede 282 respondentov. Zobrazovala vývoj teplôt v Košiciach vo vzťahu k objemu oxidu uhličitého, ktorý ročne produkujeme.
Dielo sa ukázalo ako najviac efektívne vo vyvolaní smútku, dôvery a znechutenia. Na druhej strane vzbudzuje pocity, ktoré divákov menej paralyzujú a dovoľujú ich mysli spamätať sa zo zhrozenia, ktoré v nich vyvolal Ouroboros. Naopak, dávajú im čas zamyslieť sa nad citeľnými zmenami vo vlastných životoch, ktoré u nich vyvolala klimatická zmena.

Obe diela v publiku vyvolali skôr negatívne emócie, ktorými sú strach a zhrozenie z katastrofického scenára. No práve pocit strachu nasmeroval respondentov k odpovediam, v ktorých vyjadrili ochotu zmeniť vlastný spôsob života a v kríze hľadali príležitosť pre lepšiu budúcnosť.
Záver
Prieskum realizovaný počas Bielej noci 2021 ukázal, že komunikácia medzi publikom a umeleckým dielom vo verejnom priestore môže byť vhodným nástrojom, ako vysvetliť témy verejnej politiky širokému publiku. Diela venované téme klimatickej zmeny síce odhalili pocity spojené s existenčnými obavami návštevníkov, na druhej strane vnášajú do myslenia diváka nádej, ktorú je možné v angažovanom umení produktívne využiť. Obyvatelia nám hovoria, že sú ochotní meniť svoj osobný životný štýl, pokiaľ zmena nastane aj na úrovni mesta.
Celú výskumnú štúdiu si môžete stiahnuť v pdf formáte.