Ako zvíťaziť v akceleračnom programe? Odhaliť skutočnú potrebu a ponúknuť riešenie, hovorí Patrik Dolinský z YourLOX

Vďaka programu Challenger Urban:Creative sa inteligentné skrinky so športovým náradím čoskoro stanú realitou aj v Košiciach. Prečítajte si rozhovor so zakladateľom víťazného startupu, ktorý sľubuje revolúciu trávenia voľného času v exteriéri. 

Náš projekt rozširuje aktuálne možnosti trávenia voľného času, čím skvalitňuje život obyvateľov, – hovorí Patrik Dolinský, autor konceptu YourLOX, ktorému sa podarilo zvíťaziť v medzinárodnej konkurencii na tohoročnom Demo Day akceleračného programu Challenger Urban:Creative.  

Patrik Dolinský
© YourLOX

Akým spôsobom dokáže YourLOX pomôcť mestu Košice zvýšiť kvalitu života jeho obyvateľov? 

Prieskumy1 ukazujú, že počas pandémie si ľudia vo väčšej miere uvedomili, aké sú pre nich aktivity vykonávané na čerstvom vzduchu dôležité. Nielen pre rozvoj fyzického zdravia, ale aj toho duševného. Zároveň sa však stretávali s prekážkou — nemali k dispozícii potrebné športové pomôcky. YourLOX vám dáva možnosť požičať si potrebné veci prislúchajúce ihrisku priamo na mieste, kedykoľvek a na akýkoľvek čas, a po dokončení aktivity ich tam nechať pre ďalších. Týmto spôsobom prinášame inovatívnu športovú smart infraštruktúru na existujúce verejné športoviská a oddychové zóny. Pridanou hodnotou je aj fakt, že napomáhame zdieľanej ekonomike a čiastočne tak znižujeme uhlíkovú stopu. 

Prečo ste sa rozhodli zapojiť do akceleračného programu Challenger Urban:Creative? 

Bola to jedinečná možnosť navnímať reálne potreby mesta. Dostali sme priestor viesť rozhovory so zástupcami samosprávy a zistiť, čo trápi obyvateľov Košíc. Mesto hľadalo inovatívne riešenia, ktoré skvalitnia život jeho občanov. Keď som si prvýkrát prečítal výzvu, povedal som si, že je stavaná presne pre nás. Akcelerátor bola jedinečná príležitosť, ako získať relevantnú spätnú väzbu od zástupcov miest. To sme v tom čase potrebovali ako soľ. Nové výzvy, nové domáce úlohy a nové otázniky.  

Foto: Maja Bodnárová

Ako spätne hodnotíš tento akceleračný program? Je niečo, čím ťa prekvapil? 

Osobne ma prekvapila miera zapojenia zástupcov mesta a ich úprimný záujem pomôcť svojim občanom vďaka inovatívnym riešeniam. Mali sme možnosť absolvovať viacero online stretnutí, či už s mestom, alebo profesionálmi z biznisového prostredia.  

Ocenili sme aj prednášky z oblasti online marketingu, financovania startupov, právneho poradenstva či prezentačných zručností. 

Môžeš nám priblížiť priebeh programu? 

Už prvý deň bol mimoriadne intenzívny. Počas bootcampu, kedy z dvadsiatich dvoch zúčastnených komisia vyberala dvanástku finalistov, sa nám podarilo posunúť o úroveň vyššie minimálne prezentáciu nášho startupu.  

Nasledovali stretnutia so zástupcami Košíc, ktoré nám odhalili kľúčové otázky a tie sme v priebehu akcelerátora začali riešiť. Aj preto, aby sme ukázali, čoho sme schopní, a prečo sme ten pravý tím. 

Čo ti napadlo, keď zaznelo ohlásenie víťaza? 

Zmohol som sa síce len na výkrik, ale hovoril som si: Dali sme to! 3 mesiace tvrdej driny, 120 percentné nasadenie počas finálového dňa, absolútne sústredenie a čo najlepšie zodpovedanie otázok porote — to všetko sa odrazu pretavilo do víťazstva. 

Čakal si to? 

V kútiku duše som veril, že to dáme. Veľakrát sa totiž skloňovalo „projekt orientovaný na kvalitu života obyvateľov“. A ja som vedel, že sme to my. Ľuďom prinášame pohodu a radosť priamo na miesto. A sme pripravení urobiť to tu a teraz. LOX sme mali počas finále aj v košickom Kulturparku. Dokonca sa stalo, že keď ho kolegovia vykladali z auta, tak sa do minúty pristavila rodinka s deťmi s otázkou, či si vedia požičať lietajúci tanier.  

Foto: Maja Bodnárová

Aké je to rozbehnúť startup? 

Rozbiehanie nového produktu či služby, a teda inovatívnej myšlienky, ktorá na trhu neexistuje, je náročné. Je to dynamickejšie ako bežné podnikanie, výsledky sa očakávajú niekoľkonásobne skôr a vaše nasadenie musí byť taktiež oveľa väčšie. Každý týždeň prichádzate s novými inovatívnymi myšlienkami, rýchlo ich testujete, veľakrát to nevychádza a prichádzate o veľa energie. Častokrát musíte povedať nie, aby ste dodržali termíny. Nato musíte byť pri startupovaní pripravení. A tiež si neustále opakujete, že sa to podarí, len treba tvrdo makať. 

© YourLOX

Čo YourLOX čaká teraz?  

V Košiciach nás čaká určenie prvých lokalít, kam LOXy umiestnime. Potrebujeme pripraviť rozpočet, aby sme presne vyčíslili, koľko LOXov dokážeme z výhry nainštalovať. To všetko sprevádzajú osobné stretnutia so zastupiteľstvom, príprava zmlúv, online mítingy, telefonáty, emaily a kopec ďalších drobných úloh.  

Popritom stále pracujeme na vylepšovaní smart technológie, ktorá sa v LOXe nachádza. Aktuálne testujeme riešenie, vďaka ktorému LOX vydrží bez nabíjania zo solárneho panelu po dobu troch až piatich mesiacov. Paralelne s týmito aktivitami neustále pracujeme na získavaní tzv. „predbežných áno“ od ďalších miest. Dopyt máme aj z Českej republiky, Francúzska a Bulharska.   

Postupne nachádzame partnerov, ktorí vďaka nám môžu svoju značku rozšíriť medzi širšie spektrum zákazníkov alebo chcú svoje produkty a služby uviesť v našej appke.  

Komu by ste odporučili zapojiť sa do akceleračného programu Challenger Urban:Creative?  

Firmám a projektom, ktoré chcú v prvom rade zefektívniť chod mesta a skvalitniť život občanov. To sú očakávania, ktoré má za úlohu váš produkt naplniť. Ak takýto projekt máte, smelo do toho.  

Bez ohľadu na tému, každý akceleračný program vás určite posunie vpred. Máte chuť sa naučiť nové veci? Máte radi ten pocit, kedy niečo nefunguje, nie je vyriešené a vy to dokážete napraviť? Zdieľate túto potrebu vo vašom tíme všetci? Challenger Urban:Creative je potom pre vás. 

YourLOX tím
© YourLOX

Prečítajte si tiež:

Víťazom druhého kola akceleračného programu je startup, ktorý môže Košičanom skvalitniť voľnočasové aktivity

Víťazom prvého kola akceleračného programu je startup, ktorý môže znížiť uhlíkovú stopu v Košiciach


1 Zdroj: https://assets-global.website-files.com/5ed628f951e6c112227290bb/622615d0c87c802276c87e60_EOG%20Annual%20Report%20(public)%202021.pdf