Košice 2.0 X Ars Electronica X Art & Tech Days. WINDS OF KOŠICE. AI DÁTOVÁ MAĽBA, REFIK ANADOL (TR)


[Informácia]

Projekt Košice 2.0 prináša umelecké diela – mediaartové intervencie a inštalácie vznikajúce spojením umenia a vedy – AI technológií. Prostredníctvom mediálneho umenia, ktoré interpretuje dáta a vizualizuje ich vzťahy, buduje projekt Košice 2.0 povedomie o zásadných témach, akými sú klimatická zmena, mobilita v mestách či well-being.

Uvedenie umeleckého diela Refika Anadola Winds of Košice je výsledkom spolupráce projektu Košice 2.0 s Ars Electronicou. Inštalácia bude v Košiciach pre návštevníkov vystavená vo Východoslovenskej galérii po dobu jedného roka. Vernisáž je súčasťou programu festivalu Art &Tech Days 2022, bude sa konať 24. novembra 2022 o 18:00.

Mediaartová inštalácia je realizovaná v rámci projektu Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.

Winds of Košice. Dátová maľba je dielo, ktoré na digitálnom plátne premieňa neviditeľné vzorce vetra v Košiciach a okolí na sériu poetických dátových malieb. Refik Anadol spracúva súbor údajov zozbieraných z Košíc počas jedného roka a používa vlastný softvér na čítanie, analýzu a vizualizáciu rýchlosti, smeru a nárazov vetra spolu s časom a teplotou v 20-sekundových intervaloch.

©Refik Anadol. Winds of Košice. AI Data Painting. 2022

Svoj pohľad na aktiváciu a tvorbu zmien v umení a priemysle predstaví aj Martin Honzik, hlavný kurátor festivalu Ars Electronica. Okrem prednášky na Art & Tech Conference, bude Martin Honzik spolumoderovať a viesť workshop v rámci festivalu Art & Tech Days, kde predstaví umelecké postupy tvorené rôznymi datasetmi. Na workshop sa môžeš bezplatne registrovať cez tento formulár.

Refik Anadol (nar. 1985, Istanbul, Turecko) je mediálny umelec, režisér a priekopník v estetike dát a umelej inteligencie. Inšpiráciu pre svoju tvorbu nachádza na rozhraní vzťahu človeka a technológií. Anadol chápe dáta okolo nás ako primárny materiál a neurónovú sieť ako svojho spolupracovníka. 

Tvorí „uvažujúcim“ štetcom, a rozširujúc možnosti naratívov, architektúry a tela v pohybe nám ponúka prevratné vizualizácie našich digitalizovaných spomienok. Anadolove site specific AI dátové sochy, audiovizuálne performance a podmanivé mediaartové inštalácie majú mnoho podôb. Vedú nás k uvažovaniu nad naším vlastným zapojením do fyzického sveta, do jeho časových a priestorových rozmerov, a nad tvorivým potenciálom technológií.

Martin Honzik študoval vizuálny experimentálny dizajn na Umeleckej univerzite v Linzi a ukončil magisterský program v odbore manažmentu kultúry a médií na univerzite v Linzi a ICCM v Salzburgu. Od roku 2006 je výkonným riaditeľom festivalu Ars Electronica, Prix Ars Electronica, Exhibitions v Ars Electronica Center a Ars Electronica Export. Okrem množstva iných projektov je kurátorom mnohých medzinárodných výstav v kontexte umenia, vedy a techniky. V roku 2021 sa stal CCO (Chief Curatorial Officer) Ars Electronica v Linzi. Pravidelne prispieva do okrúhlych stolov a publikuje.